Zoeken
  • Mareen van Riessen

Geen ervaring? Start met vrijwilligerswerk!

'Schattig' is het woord wat in me opkomt als ik terugkijk naar één van mijn eerste opdrachten als webdesigner.

Tegelijk ben ik natuurlijk ook trots; geheel op eigen houtje heb ik deze site gebouwd, het is ook nog responsief en interactief. Op het eerste gezicht lijkt het niet veel werk, het is een single page website met wat tekst en foto's.


Mocht je nou een hobby, een interesse of een overtuiging hebben die veel voor je betekent, kan dit een reden zijn om gratis te werken... zolang je maar duidelijke parameters rond het project kunt stellen.

Jouw ding zou kunnen zijn om e-mailnieuwsbrieven te maken om het woord te verspreiden over het plaatselijke dierenasiel waar je vrijwilligerswerk doet, of om een logo te ontwerpen voor de online inzamelingsactie voor de kleuterschool van je kind. En de motivatie is waarschijnlijker als je gratis werkt voor een doel in zeer moeilijke tijden, zoals een recessie of oorlog. Vooral nu, tijdens een wereldwijde pandemie, zijn er gevallen die moeten worden aangepakt om worstelende bedrijven of mensen in uw gemeenschap te helpen met de vaardigheden die jij bezit. Als dat betekent dat je een gratis project moet aannemen en je voelt je er goed bij, ga ervoor.


Je hebt ervaring nodig om ervaring op te doen... toch? Het lijkt misschien alsof de enige oplossing voor dit dilemma is om gratis te werken om een portefeuille op te bouwen. Maar je hóeft niet voor niets projecten aan te nemen.

In feite zou je het grootste deel van de tijd moeten vermijden om gratis te werken. Soms kan gratis werken zinvol zijn. De truc is om onderscheid te maken tussen momenten waarop onbetaald werk een goed idee is en momenten waarop dat niet zo is.


Het is natuurlijk geen goed idee om vrijwillig te werken wanneer je het geld hard nodig hebt of als je simpelweg geen tijd hebt. Daarnaast is jouw talent iets waard. Wanneer iemand jou kiest om een project aan te pakken, staat daar een compensatie tegenover.




JE KRIJGT IETS ANDERS WAARDEVOL

Je kan met jouw opdrachtgever afspreken dat er iets anders dan geld tegenover staat. Bijvoorbeeld, jij update de site van je buren, en zij maaien jouw gras. Wat het ook is, je zou er (een klein) prijskaartje op moeten kunnen plakken.


Je kunt ook werken voor de exposure, of publiciteit voor jou en je werk. Het idee is dat de publiciteit je zal helpen om later meer te verdienen. Maar kijk uit. Mogelijk word je gevraagd om te werken voor de exposure, vooral door klanten en bedrijven met een goede reputatie, zelfs als dit geen goede deal voor u is. Als je het niet de moeite waard lijkt, voel je dan niet onder druk gezet om onbetaald werk aan te nemen.


Je netwerk kan jouw grootste troef zijn bij het vinden van een baan, en soms kan een project zonder betaling helpen dat netwerk op te bouwen. Een geweldige getuigenis die je op jouw website kunt plaatsen, kan uw volgende klant overtuigen om samen te werken. Zorg ervoor dat u een tastbaar resultaat ziet en niet alleen een vage belofte om uw netwerk te laten groeien.

Maar houd er rekening mee dat je misschien niet wilt dat er in uw netwerk bekend wordt dat je gratis en voor niks werkt! Het hangt allemaal af van het scenario.


Onbetaald werken zou ook iets kunnen zijn om te overwegen om systemen uit te proberen waartoe je anders geen toegang zou kunnen krijgen, of om te werken aan een bepaald project waarvan je vrij zeker weet dat het het verschil zal maken wanneer je later naar een baan solliciteert.


Mijn laatste tips wanneer het gaat om vrijwilligerswerk

1. Doe geen vrijwilligerswerk voor volslagen vreemden. Het hoeft niet je moeder of je bestie te zijn, maar je zou ze op de een of andere manier moeten kennen. Al heel vroeg in een carrière kan gratis werken voor een persoonlijke band veiliger aanvoelen, aangezien zij waarschijnlijk het beste met je voor hebben.

En familie en vrienden kunnen kansen bieden om vaardigheden op te bouwen zonder dat het “openbaar” hoeft te gaan. Je kent vast wel iemand die een website, een visitekaartje, een cv, een flyer enz. nodig heeft. Het gaat erom dat je dapper genoeg bent om diensten aan iemand in jouw omgeving aan te bieden.


2. Wees duidelijk tegenover je klant wat jouw motivatie is. Zelfs als je niet voor geld werkt, denk na over andere dingen die je van deze klant wilt. Bijvoorbeeld, ik wil dat je me een getuigenis geeft, of een recensie schrijft op LinkedIn.


3. Geef grenzen aan. Wat valt wel en wat niet onder het project, wat is de tijdlijn, wat is precies het te leveren product, wat is de vervaldatum, etc. Het hoeft geen ingewikkeld contract te zijn, maar zet het op papier. Het zet een professionele toon voor het project en beschermt zowel jou als je klant.


4. Zet een geldwaarde op papier. Maak daadwerkelijk een factuur en geef een flinke korting. Zo laat je zien wat je werk waard is.


Je kunt het!


17 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven